Recuperen els murals de l’antic Cafè de Blancafort

04/06/2021 Actualitat

Recuperen els murals de l’antic Cafè de Blancafort

Fa tres mesos, l’ensorrament de la teulada de l’antic Cafè de Blancafort, actualment en desús, va deixar al descobert dues pintures de grans dimensions, obra de l’artista local Armando Portales, que anys enrere havien cobert la paret interior de l’edifici.

Els dos murals van quedar a la intempèrie, amb el perill que es fessin malbé amb la pluja o es poguessin degradar encara més. Cellers Domenys, propietari actual de l’edifici, va enderrocar l’immoble per evitar nous esfondraments. «Miraculosament, les pintures van seguir dempeus», explica al Diari la historiadora de l’art Anna Maria Andevern, que fa uns anys va realitzar un estudi sobre aquests murals. Per no perdre aquest patrimoni pictòric, ara s’ha començat a fer la consolidació de les pintures per poder extreure-les, una feina que requereix temps i paciència, i que ja s’està començant a fer.

El mural gran, del qual s’ha perdut una part, mostrava l’origen fundacional de Blancafort, amb els diferents estaments de la societat i la torre del poble, amb un pergamí que explicava l’origen llegendari del municipi. També es representa l’edifici del sindicat i tres personatges que encarnen els oficis de la recol·lecció, la ramaderia i la pagesia, dels quals ha viscut tradicionalment el poble. El mural petit mostra el treball al camp, però «és més enigmàtic», assegura la historiadora de l’art.

Les pintures daten dels anys setanta del segle passat i es van fer a les parets de l’edifici de l’antic Cafè del poble, que també havia servit com a teatre, local d’avis i joves i de bar. Originalment, el mural gran feia set metres de llarg per 1,5 d’ample, dels quals se’n conserva la meitat. El mural petit, quasi intacte, fa 1,5x 1,5, però «és el més excepcional, perquè se surt del que el pintor feia habitualment», diu Andevern.

L’artista Armando Portales, que va néixer el 1919 a Madrid però s’establí a Blancafort, va pintar les dues peces i també va treballar fent quadres i pintures per a molta gent de la Conca de Barberà, diu la historiadora de l’art. «Veient l’estil dels dos murals de Blancafort, tinc la hipòtesi que el sindicat li devia donar directrius pel que fa al més gran, però no pel petit, on es pot veure la seva creativitat i qualitat, amb influència avantguardista», explica la historiadora.

Nou emplaçament

L’Ajuntament de Blancafort ha mostrat la seva predisposició per recuperar aquest patrimoni local. Aquesta intervenció, que es completarà amb la restauració dels murals, es durà a terme gràcies a una modificació del pressupost municipal que permetrà dotar amb una partida econòmica al projecte. «No podem perdre temps perquè les pintures es deterioren», diu al Diari l’alcalde, Enric París. La intenció és que un cop es tingui feta la restauració, les pintures s’exposin al públic en un lloc segur perquè no es tornin a deteriorar, «com pot ser el local social del poble. Però encara no s’ha decidit on aniran», conclou l’alcalde. Es preveu que l’exposició pugui anar acompanyada d’alguna jornada de divulgació de les pintures per donar a conèixer el seu origen i significat.

Noticia publicada per Julia Giribets al Diari de Tarragona. 04/06/2021